ارتباط گره های مغزی با دیابت مستقل از بیماری آلزایمر

 3 سپتامبر 2015- بر اساس مطالعه ی جدیدی که نتایج آن در مجله ی Neurologyمنتشر شده است دیابت ممکن است با افزایش گره ها (tangles) درمغز مرتبط باشد، این گره ها مستقل از تغییراتی هستند که بر اثر  بیماری آلزایمر در مغز ایجاد می شود. تشکیل پلاکهای بتا آمیلوئیدی در مغز ویژگی اصلی بیماری آلزایمر است .

 دراین پژوهش از اطلاعات بدست آمده از مطالعه یthe US Alzheimer's Disease Neuroimaging Initiativeاستفاده شد. دراین تحقیق ارتباط دیابت نوع  2 و از دست رفتن سلولهای مغزی و ارتباط آنها با غلظت بتا آمیلوئیدها و پروتئین گره های مغزی موجود  در مایع  نخاعی افراد شرکت کننده مورد بررسی قرار گرفت.

بتا آمیلوئید ها  پلاکهایی  بروی مغز هستند  که از ویژگیهای اصلی ابتلا به  بیمار آلزایمر می باشند.  در حالیکه  tanglesیا گره ها، پیچ خوردگی های غیر طبیعی از فیلامنت های سلولی می باشند که نورون را درشکل مناسب خود حفظ می کند.

 این گره ها بوسیله ی شکل نابهنجاری از پروتئینی  بنام  tauتشکیل می شوند.  دکتر Srikanthاز دانشگاه Monashدراسترالیا  می گوید: شواهد  موجود  نشان میدهد  که در بیماران مبتلا به دیابت نوع  2 ، خطر ابتلا به  زوال عقل دو برابر افراد غیر دیابتی است.

 هدف این تحقیق درک تأثیر مستقیم  یا غیرمستقیم دیابت برمرگ سلولهای مغزی بود.  دراین تحقیق 816 نفر با میانگین  سنی 74 سال شرکت  داشتند. از بین افرادی که دراین تحقیق شرکت داشتند ، 397 نفر به اختلال شناختی خفیف (MCI)، 191نفر به بیماری آلزایمر و 124 نفر به دیابت مبتلا بودند  و در 228 نفر هیچگونه  مشکلات حافظه ای و شناختی مشاهده نشد.

دکتر Srikanthمی گوید: مطالعاتی شبیه به این تحقیق، به دنبال درک چگونگی تأثیر بیماریهایی نظیر دیابت بروی مرگ سلولهای مغزی بطور مستقیم یا غیرمستقیم هستند، با توجه به این واقعیت که سلولهای عصبی درمغز توسط سلولهای مغزی جدید جایگزین نمی شوند، یافتن راههایی برای کاهش مرگ  سلولهای مغزی موجود، بسیار مهم است  افزایش تعداد گره ها درمغز ممکن است  به از دست رفتن بافت مغزی بیانجامد.

دراین مطالعه مشخص گردید افزایش  مقدار پروتئین  tauدرمایع نخاعی منعکس  کننده ی تجمع بیشتر این گره ها  درمغز است.

به طور متوسط ، در افراد دیابتی  شرکت کننده  در این تحقیق غلظت  پروتیئن  tauدر مایع نخاعی و مایع  مغزی صرفنظر از ابتلا آنها به زوال عقل، 16 پیکوگرم در میلی لیتر بیشتر بود. به گفته ی دکتر  Srikanthافزایش تعداد گره ها  نهایتاً ممکن است به زوال عقل بیانجامد.

این مطالعه همچنین نشان داد کاهش ضخامت کورتکس (لایه ای از مغز که دارای بیشترین تعداد سلولهای عصبی است) همچنین با ابتلا به دیابت ارتباط دارد.

صرفنظر از ابتلا فرد به مشکلات حافظه و مشکلاتی در اندیشیدن، اختلال شناختی خفیف یا زوال حافظه بر اثر آلزایمر، ضخامت بافت کورتکس مغز درافراد مبتلا به دیابت بطور متوسط 0.03میلی متر کمتر از  افراد غیر دیابتی است.

دکتر Srikanthمی افزاید: یک رابطه ی علی و معلولی بین دیابت و افزایش گره های مغزی دراین تحقیق به اثبات نرسید چرا که دراین  تحقیق اطلاعات مربوط به شرکت  کنندگان تنها در یک  نقطه ی زمانی بررسی شده است. درگزارشی که اخیراً در مجله ی Medical News Todayمنتشر شده است دانشمندان تأثیر کاهش آگاهی از ضعف حافظه  را در ابتلا به زوال عقل بررسی کردند.

منبع: www.medicalnewstoday.com/articles/298935.php